مقاوم سازی سازه های چوبی

مقاوم سازی سازه های چوبی:

احتمال این اتفاق وجود دارد که چند سال بعد از ساختن یک ویلا پیش ساخته اتفاقاتی نظیر کاهش مقاومت و دوام و استحکام سازه را کاهش دهد.

 

اتفاقات مختلف :

آسیب های ناشی از زمین لرزه ، تغییر شکل ظاهری ساختمان، اشتباه در هنگام طراحی اولیه سازه ، کاهش شکل پذیری سازه و تغییر کاربری بنا از جمله حوادثی هستند که مقاومت سازه را کاهش می دهند، بهترین الگو برای مقاوم سازی سازه های چوبی ، ایجاد پی و اتصال آن به سقف و دیوارها می باشد. همانطور که در تصویر مشخص است مساحت فوق دارای 15 بستر پی سازی به ابعاد 1m*1m  می باشد،9 عدد پی درست زیر ستون های اصلی بوده و 6 عدد دیگر در زیر کمرکشها برای کمک به جلوگیری از کمانش تیر گذاشته شده است. زیر هر پی چوبی حتما باید 1m خاکبرداری شود و با آهک ، قلوه، سنگ و خاکستر پی آشفته و آهکی کوبیده شده احداث گردد و یعنی زمین زیر پی کاملا کوبیده شده است.

 

انواع مختلف چوب وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

چوب سخت: شامل نمونه هایی از جمله خاکستر، راش، توس، چوب ماهون، افرا، بلوط، و گردو می باشد.

چوب نرم :سدر، کایپرس، قارچ، کاج، صنوبر و قرمز می باشد، نوعی از چوب balsa که بسیار نرم می باشد و دانه های دوست داشتنی و جذاب برای مبلمان خوب و چوب های تزئینی استفاده می شود، چوب نرم معمولا از درختان بسیار بلند و مستحکم بدست می آید ، و برای کارهای ساختمانی مناسب تر هستند.

 

فونداسیون سازه های چوبی:

فونداسیون یک عامل انتقالی بین روسازی و زمین است . در برابر نیروها و لنگرهای ناشی از روسازی است، به دلیل اینکه برای اجرای فونداسیون در سازه های چوبی سبکت تر از سازه های بتنی می باشند، بیشتر نقش پی را خواهد داشت تا در بارندگی و جاری شدن آب سازه را در ارتفاع بالاتر از زمین نگه دارد.

مقاوم سازی سازه های چوبی

استحکام سازه چوبی:

از لحاظ فیزیکی ، چوب مقاوم و سفت است، اما در مقایسه با مواد دیگر انعطاف بیشتری دارد، چوب غیر آلی است، یعنی یک توده چوب دارای خواص مختلف در جهات مختلف است. ساختمانهای چوبی سنتی با قطب های بزرگ عمودی پشتیبانی می شوند. که نیروها را در جهت طول و به موازات دانه به زمین تحویل می دهند.

 

سازه چوبی ساده:

هزینه ی ساخت به نسبت کمتری نسبت به دیگر وسایل دارد و می توان روی آن طرح ها و نقش های زیبایی بوجود آورد، سازه های چوبی ساده در عین سادگی کاربردهایی دارند و علاوه بر ایجاد یک زیبایی در محیط خانه و محیط اطراف می تواند جلوه ای طبیعی ایجاد کرد.

 

انواع مدل سازه های چوبی:

انسان ها از گذشته تاکنون برای ساخت سازه های مختلف از چوب استفاده می کند، مهم ترین سازه های چوبی، امروزه با چوب های با کیفیت و رعایت استاندارد ساخته می شوند، ویلا چوبی ، خانه ، آلاچیق ، کلبه و خانه های متحرک در مناطق زلزله خیز ، چوب یکی از بهترین مصالح برای ساخت سازه های مسکونی می باشد، سازه های چوبی ظاهر زیبا و منحصر به فردی دارند. نکته دیگر توجه به نوع چوب مصرفی است، زیرا در صورت عدم مرغوبیت و یا وجود رطوبت داخل الوارها، پایداری ساختمان زیر سوال خواهد رفت. بطور کلی الوارهای تهیه شده از درختانی که مدت زمان رشد آنها طولانی است، مرغوبیت بالاتری دارند. درخت کاج یکی از همین درختان است، که دارای الوارهای مناسبی جهت بنا نمودن ساختمانهای چوبی است. درخت کاج یکی از همین درختان است، که دارای الوارهای مناسبی جهت بنا نمودن ساختمانهای چوبی است.

 

نصب تیرهای اصلی و فرعی :

اتصال تیرهای اصلی و فرعی به ستونها مرحله ای مشابه با مرحله ساخت کلاف اصلی روی فونداسیون می باشد . تیرهای فرعی، بیشتر اسکلت های چوبی به صورت فاق و زبانه هم قرار گرفته است ، بوسیله پیچ و یا میخ و یا در صورت نیاز اتصال دهنده های فلزی و یا چوبی به یکدیگر متصل می شوند.

 

پوشش دیوارها و سقف ها:

ایجاد این بستر خصوصا در سقف ها بسیاری از مواقع بوسیله تیرهای فرعی ایجاد می شود، پس باید برای دیوارهای جانبی زیرسازی های لازم صورت پذیرد و از الوارهای عمودی از سقف تا کف در نظرفتن محل بازشوها ، زیرسازی پوشش نهایی را انجام می دهیم ، نظر طراح ، مصالح پوشش نصب خواهد شد. ایجاد عایق حرارتی مناسب ابتدا سمت بیرونی یا داخلی دیوارها پوشیده شده است، بوسیله فومهای عایق یک لایه محافظ میان دو لایه پوشش داخلی و خارجی ایجاد می کند، معمولا تاسیسات مکانیکال و الکتریکال نیز بین این 2 لایه دیوار می باشد.

 

پوشش سقف پشت بام:

بیشتر ساختمانهای چوبی با سقف های شیبدار اجرا می گردد، با مصالح متفاوتی که برای پوشش سقف های شیبدار استفاده می گردد و آنها را می پوشاند، زیرسازی سقف ها به شکلی صورت می گیرد که در مقابل بارهای برف و باد مقاومت لازم را داشته باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *