تعریف چوب :

چوب ماده ای است که از تنه ی درختان بدست می آید و از سلول های عمدتا دوکی شکل و تو خالی تشکیل شده است که به موازات یکدیگر و در راستای طول درخت قرار دارند، این سلول ها از طریق حفره به هم مرتبط می شوند. سلول ها که بر حسب عمل و نقششان شکل های متنوعی دارند، استحکام مکانیکی درخت را تامین می کنند.

چوب:
بخش عمده حجم تنه درخت را چوب تشکیل می دهد، در بیشتر گونه های خود به دو بخش متمایز تقسیم می شود.

 

چوب برون:
این چوب بعد از لایه زاینده قرار دارد، رنگ آن روشن و حاوی سلول های زنده و فعال است و شیره را به ریشه و به برگ ها می رساند.

 

چوب درون:

بخش میانی تنه درخت به درون چوب معروف است ، سلول های این قسمت غیر فعال بوده ، و با تغییر تدریجی چوب برون تشکیل می شود و در بیشتر موارد رنگ آن تیره تر از برون چوب می باشد و کار آن ذخیره کردن مواد استخراجی و تامین مقاومت مکانیکی درخت است.

 

چوب خشک کنی:

چوب داراری مقادیر چشمگیری رطوبت بوده و ماده ای آب دوست می باشد. یعنی در محیط مرطوب باشد، آب را جذب می کند و در محیطی خشک باشد ، و رطوبت را از دست می دهد، چوب باید رطوبتی متناسب، محیط داشته باشد، خشک کردن، رنگ آمیزی، تغییر شکل چوب، تحت تاثیر زیاد مقدار رطوبت آن می باشد، به هر حال به دلیل مطرح بودن مسایل اقتصادی همچون حمل و نقل و انبار کردن آن به رطوبت چوب بستگی دارد، دانستن میزان رطوبت چوب برای کاربرد آن بسیار مهم است زیرا در مصارف داخلی ساختمان، این رطوبت حدود 6 تا 8 درصد برای مصارف بیرونی مختلف است. رطوبت چوب هنگام مصرف به صورتی است که رطوبت چوب در شرایط آب و هوایی قابل تغییر است.

 

یکپارچگی سازه های چوبی:

یکی از موارد مهم در این متریال هماهنگی و یکپارچگی اعضای گوناگون مختلف چوب می باشد، اگر که به این شکل باشد سازه ای بسیار مستحکم و فوق العاده خواهیم داشت. هر یک از اتصالات و عناصر سیستم در سازه های چوبی نقش خود را به درستی ایفا کند و مکمل سایر بخش های دیگر می باشد، ستون با اتصال به کف ، کف با اتصال به فونداسیون و ستون در اتصال به سقف نقش و وظیفه خود را به خوبی ایفا می کنند. بهتر است که از عناصر و جزییات بیرونی (مپل پیچ یا میخ) در سازه های چوبی کمتر استفاده شود و ایده آل ترین اتصالات، اتصالات چوب به چوب می باشد، اتصالات بندانگشتی، چلچله ای، و … گزینه های مناسبی هستند.

 

انواع سازه های چوبی:

از مهم ترین سازه های امروزی که به وفور از متریال چوب در عناصر آن سازه استفاده می شود ، عبارتند از: ویلا، خانه، کلبه، آلاچیق و خانه های متحرک با توجه به اینکه کشور ما در منطقه زلزله خیزی قرار گرفته است، چوب یکی از بهترین مصالح برای ساخت سازه های مسکونی می باشد. سازه های چوبی منحصر به فرد، زیبا، مستحکم می باشند.

 

کلبه چوبی:
با استفاده از پانل های گچی و مواد نسوز در مقابل حریق و آتش سوزی محافظت می شوند، و دارای دیوارهای عایق صدا می باشد، کلبه ها، 1 یا 2 طبقه تراس دار یا بدون تراس طراحی می شوند.

 

خانه و ویلای چوبی:
در حال حاضر ویلای چوبی و خانه های چوبی با استاندارد روز آمریکا و اروپا طراحی و ساخته می شوند، ویلاهای چوبی در ابعاد مختلف ساخته می شوند، و از نظر اندازه هیچ محدودیتی ندارند، رنگ چوب مورد استفاده تنوع دارد و نمای بیرونی مطابق با مشتریان است، در ساخت خانه های چوبی عمدتا از چوب درختان و نواحی سردسیری استفاده می شود، چوبها به اندازه کافی مقاوم و بلند و با استحکام هستند و مناسب خانه سازی می باشند. ویلا چوبی ، در مقابل عوامل و شرایط خارجی مثل، اکسیداسیون ، طوفان ، آتش سوزی،حشرات موذی مقاوم هستند.

 

آلاچیق های چوبی:

یکی دیگر از سازه های چوبی آلاچیق های چوبی است، که در خانه ها و ویلاها و فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند، و در صورت خوب بودن جنس چوب در معرض باد، باران، سرما، تابش مستقیم آفتاب صدمه ای نمی بیند، در ساخت سازه های آلاچیق از چوب و فلز استفاده می شود و می تواند در 1 یا 2 طبقه طراحی شود ، ظرفیت آلاچیق ها بین 6 تا 8 نفر است و متداولترین طرح آلاچیق چوبی، به صورت معمول 6 ضلعی است . طراحی حرفه ای در استحکام و بقای آنها نقش مهمی دارد.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *